Baterie LiFePO4 prý znamenají revoluci v zásobování energií nejen obytných vozů. Teoreticky jsou tyto vysoce výkonné baterie významným milníkem. Ale jak je tomu ve skutečnosti? Naše redakce podrobila čtrnáct aktuálních modelů baterií náročným zkouškám v laboratoři. Ne všechny modely přesvědčily o svých kvalitách.

Baterie LiFePO4 jsou hitem dnešní doby a jednoznačným trendem. Je to moderní technologie, která umí rychle vyřešit zásoby energie v obytných vozech, která je navíc lehké a kompaktní.

Baterie LiFePO4 jsou hitem dnešní doby a jednoznačným trendem. Je to moderní technologie, která umí rychle vyřešit zásoby energie v obytných vozech, která je navíc lehké a kompaktní.

Takhle to vypadá uvnitř lithiové baterie

Spolu s tím se však objevují také logické otázky. Vydrží tyto vysoce výkonné zásobníky energie vše, co slibují jejich výrobci? Hlavní pole pro testování bylo jasné: výkonová třída 100 Ah. Protože dávají k dispozici prakticky 100 % své kapacity, dodávají tak dostatek energie pro téměř všechny automobily se středně velkou spotřebou energie. Zařadili jsme ale i menší modely, které bohatě stačí menším vozům či obytným vestavbám, tedy s kapacitou kolem 55 až 80 Ah.

Test v chladicí komoře

Všechny akumulátory v testu musely projít náročnými zkouškami a simulacemi odpovídajícími zcela běžným požadavkům uživatelů obytného vozu. Jedná se třeba o nárazově vysoký odběr, rychlé vybíjení přes měnič, nabíjení v nízkých teplotách atd.

Měli byste vědět o akumulátorech LiFePO4

  • V porovnání s olověnými bateriemi jsou o více než 60 % lehčí a až o 70 % menší – to vše při stejné kapacitě.
  • Garantují třikrát až pětkrát vyšší životnost než osvědčené gelové nebo AGM (Absorbent Glass Mat) baterie – při správném používání zvládnout více než 3 000 cyklů.
  • Skládají se z mnoha malých samostatných článků, jejich nabíjení a vybíjení je kontrolováno vlastní elektronikou (BMS, Battery management system). Vedle volby mimořádně výkonných článků spočívá vlastní technické umění a kvalita baterie v profesionálním propojení a kontrole článků.
  • Většinou se dají opravit výměnou jednotlivých článků.
  • V testu mohou být všechny uvedeny do provozu (s výjimkou Victron Smart) bez dalších součástí.
  • Všechny baterie v testu mají integrovanou ochranu proti nadměrnému nabíjení.
  • Bezproblémově pracují pouze v teplotním rozsahu od přibližně 0 do 45 °C.
  • Při rozumně dimenzovaných proudech nabíjení a vybíjení a nepřekračování hloubky vybíjení dosahují neuvěřitelně dlouhé životnosti.
  • V ideálních podmínkách při teplotě cca 25 °C umí dát k dispozici 100 % své nominální kapacity bez jakýchkoli následků.
  • Mají menší kapacitu, jestliže jsou výrazně podchlazené.
  • Potřebují správnou charakteristiku nabíjení, i když mnozí výrobci tvrdí opak.
  • Měly by být v zájmu maximální životnosti nabíjeny se sledováním teploty (při nabíjení přes alternátor sledování boosterem s vhodným senzorem teploty).
  • Dávají velmi stabilní napětí a mohou dávat vysoké proudy v provozu s měničem až do úplného vybití (u gelových a AGM baterií klesne napětí daleko dříve, měnič se odpojí).
  • Jsou proti běžným lithiovým akumulátorům mnohem bezpečnější a nehrozí zde rziko výbuchu.
  • Nejlépe se cítí při stavu nabití na 60 %.
  • Dodávají se většinou sériově se zdířkami se závitem M8 (výjimka viz tabulka). V případě výměny baterie v obytném automobilu je tedy nutné upravit konce kabeláže.

Baterie v testu – Büttner, Carbest, Liontron, Excello, Transwatt, SuperB, Emergo Plus, Victron

Kompletní výsledky testu najdete v aktuálním vydání časopisu Camping, Cars & Caravans.