Bohatý výběr modelů obytných automobilů a karavanů renomovaných německých a italských značek, záruční a pozáruční servis, poradenství – to vše zajišťuje milovníkům svobodného cestování Karavan Centrum Morava, profesionální karavanové centrum v Kroměříži. Jaká bude nadcházející sezona, a nejen to, prozradil Vladimír Záhorec, jednatel společnosti.

Představte karavanistům Karavan Centrum Morava. Proč by měli vyrazit právě k vám, do Zlínského kraje?
Karavan Centrum Morava je autorizovaný prodejce osmi renomovaných značek. Na českém trhu reprezentujeme výrobce Mobilvetta, Eura Mobil, Fendt Caravan, Etrusco, Laika, VANTourer, Forster a McLouis. Naše rozsáhlá nabídka tak obsahuje celkem 40 modelových řad s více než 200 variantami půdorysů. Tímto se řadíme mezi největší prodejce karavanů v České republice. Zakládáme si na autorizovaném zastoupení. Jen tak dokážeme zákazníkům poskytnout plnohodnotné služby, od prodeje až po záruční a pozáruční servis. Co se týká našeho know-how, na první místo určitě řadíme špičkový tým, moderní zázemí a ochotu komunikovat s lidmi. Děláme naši práci kvalitně a rádi.

Jak si vedou vámi zastupované značky na českém trhu?
Vedou si velmi dobře, nabízíme populární, zavedené značky. Máme v portfoliu zastoupeny prakticky všechny možné varianty karavanů, dokážeme tak nabídnout každému zákazníkovi přesně to, co mu nejlépe vyhovuje, a to z pohledu ceny, designu, velikosti i rozložení interiéru.

O které obytňáky je u nás největší zájem?
Každá značka má své skalní příznivce. Pro někoho je důležitý atraktivní design, pro ty je favoritem Mobilvetta nebo Etrusco, Eura Mobil a Fendt Caravan sází vedle atraktivního designu také na TOP kvalitu zpracování, pro aktivní sportovce je lákavý VANTourer, pro rodiny s dětmi spíše Laika nebo McLouis či Forster s výbornou doložností.

Zájem je věc jedna, dostupnost věc druhá… S jakými novinkami vstupují výrobci do sezony 2023 a budou dostupné i českým karavanistům?
S dostupností stále bojujeme, výrobci nám nedodávají karavany v požadovaných termínech, máme také omezené počty, které můžeme objednávat. Snad v druhé polovině roku by měly továrny běžet v plynulém režimu, jako tomu bylo před covidem. Novinek je celá řada. Například Laika má zcela nový a výjimečný vůz Kreos pro náročné zákazníky, bude to náš hlavní tahák na FOR CARAVAN v Praze. Fendt představuje zcela nový vnější design karoserie, atraktivní modelovou řadu Apero nebo redesignovanou řadu Tendenza. Novinky se velmi povedly, zákazníkům se líbí. Řada výrobců také rozšiřuje nabídku podvozků, například Eura Mobil používá nově Mercedes-Benz, Etrusco Ford nebo Renault. Reagují tak na nedostupnost podvozků Fiat.

Jaká tedy bude sezona 2023? Dočkají se letos všichni zákazníci svého vysněného modelu – ať už ti, co na něj často i řadu měsíců čekají, či ti, kteří si ho budou letos objednávat?
Děláme pro to vše, ale i letošní sezóna bude bohužel opět ovlivněná výpadky výroby obytných aut, v druhé polovině roku by se snad měla situace zlepšit. Pevně věřím, že budeme schopni dodržet závazky u objednaných aut, případné zpoždění bude minimální.

V případě nových objednávek mohou zákazníci konfigurovat auto či přívěs podle svých preferencí, nebo trvá trend, že dostanou na výběr z omezeného množství modelů, které má k dispozici (často jen „na papíře”) prodejce?
V letošním roce nabízíme obytná auta, která máme skladem nebo která máme již objednána, a víme, jakou budou mít konfiguraci. Aktuálně máme poměrně dost vozidel skladem nebo ve výrobě, klienti tak mají z čeho vybírat. Nové objednávky tak zvaně na klíč nabízíme pouze s vědomím delší a nejisté dodací lhůty a také s možností zvýšení ceny. Dodávky karavanů značky Fendt jsou bez omezení, i na objednávku.

Jaké jsou aktuální čekací lhůty na nová vozidla? Platí, že nové modely, a to i ty, co mají zákazníci dlouho objednané, vyjdou o zhruba 30 procent dráž?
U vozidel objednaných na klíč mohou být dodací lhůty jeden, jeden a půl roku v závislosti na značce a modelu. Meziroční nárůst cen byl přibližně 20 procent, letos máme avizovaný růst asi 5 procent. Snad se bude situace již lepšit a k dalšímu růstu nedojde. U objednaných vozidel jsou ceny fixovány.

Projevilo se zdražení, a to nejen náhradních dílů a příslušenství, také v servisu? Jak dlouho zákazník čeká na práci vašich mechaniků?
Kvalitní servis je pro naše zákazníky velmi důležitý, provádíme kompletní záruční i pozáruční servis, montáže různých typů zařízení, včetně složitějších, jako jsou například hydraulické nivelační systémy, vzduchové odpružení nebo vybavení tak zvaného Smart Caravanu. Ceny příslušenství se meziročně zvýšily asi o 15 procent, cenu práce jsme zvýšili jen minimálně. Čekací doby na servis máme asi čtyři týdny, v závislosti na složitosti a urgentnosti.

Karavan Centrum Morava má tradičně nejen na tuzemských výstavách rozsáhlou expozici – na co se mohou těšit návštěvníci veletrhu FOR CARAVAN?
Naší hlavní aktivitou je autorizovaný prodej, proto jsou pro nás veletrhy zásadní. Pravidelně se účastníme všech velkých akcí u nás i na Slovensku. Snažíme se vždy dobře připravit a nabídnout zákazníkům pestrou ukázku od všech osmi zastoupených značek. Na FOR CARAVAN bychom rádi přivezli asi 20 vozidel, z toho 5 karavanů Fendt. Mezi hlavní lákadla bude patřit exkluzivní Laika Kreos 5009, Eura Mobil Profila T na Mercedesu, Etrusco 5.9DF na Fordu, Forster Vantasy, VANTourer Urban na Mercedesu V. Příznivce obytných přívěsů Fendt jistě zaujmou nové modelové řady, svěží Apero a Bianco i moderní Tendenza.

Přivezete do Prahy modely, ve kterých budou moci zákazníci po výstavě rovnou odjet za dobrodružstvím?
Ano, všechny vystavené modely budou ihned k prodeji. Tímto bych rád pozval všechny čtenáře na naši expozici v hale 2. Určitě se mají na co těšit.

Děkuji za rozhovor.

Text: Blanka Papežová, Foto: Karavan Centrum Morava

Karavan Centrum Morava
Caravan Centre Moravia, s.r.o.
Kotojedy 56, 767 01 Kroměříž
+420 732 755 522
kancelar@karavancm.cz
www.karavan-centrum-morava.cz


Rozhovor původně vyšel v březnovém vydání časopisu Camping, Cars & Caravans (2/2023):

  • Předplatné časopisu Camping, Cars & Caravans – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Digiport – ZDE