Téměř 21% všech obětí smrtelných dopravních nehod v Evropské unii jsou chodci. Většinu z nich tvoří lidé ve věku nad 65 let. Muži ve věku do 19 let umírají po srážce s vozidlem dvakrát častěji než ženy ve stejné věkové skupině. Podle odborníků je pro řidiče nejdůležitější znát správné techniky brždění, především během hromadných akcí, jakým je například vinobraní, jarmarky, zkrátka akce s velkým výskytem chodců-návštěvníků.

Většina řidičů se na silnicích setkává s krizovou situací, když uvidí chodce v poslední chvíli. Jde o klasický vyhýbací manévr. V první řadě je nejpodstatnější vědět jednu zásadní věc – zda vozidlo má nebo nemá ABS. Vozidlo se totiž může stát smrtící zbraní.

V krizové situaci, když se před námi objeví náhlá překážka, může to být chodec, případně nějaká zvěř nebo předmět, který nám zkříží jízdní pruh. V zásadě je velmi důležité, abychom dokázali, co nejvíce zpomalit, to znamená zabrzdit vozidlo krizově. Většina řidičů není zvyklá brzdit celou svou silou a třeba v takové situaci – zda máte vozidlo s ABS nebo bez ABS – zatlačit brzdový pedál na podlahu z celé síly. Vozidlo s ABS bude dávat zpětnou vazbu, ten pedál bude pulsovat.

Někdy se řidiči leknou, mírně ho pustí. V žádném případu! Je třeba ho tisknout na podlahu celou silou. Během krizového brždění je ideální, když řidič ještě stlačí spojkový pedál, aby neuhasl motor, aby byl motor stále v pohybu. Pokud nechceme před překážkou zabrzdit, ideální je během tohoto krizového brždění začít ještě s vyhýbacím manévrem. Pokud se jedná o vozidlo s ABS, klidně můžete točit s volantem a vozidlo zareaguje automaticky, pokud máte vůz bez ABS systému a nestíháte se vyhnout překážce při krizovém brždění, je důležité, abyste před překážkou brzdu uvolnili kola se opět roztočila, a tím pádem se překážce vyhnete.

(zdroj: www.uamk.cz)