Trend se ubírá k lehkým a malým karavanům. Je to jasná reakce na rostoucí ceny paliva. Superkompaktní čím dál menší obytné přívěsy jsou na vzestupu.

Segment minikaravanů roste a roste. Vypovídá o tom přinejmenším dojem posledního veletrhu Caravan Salon – k vidění byla řada nových značek i nových modelů těch tradičních. Všechny zaslouží ocenění a obdiv. Také do této relativně úzké části karavanového trhu vstupují znovu a znovu nové nápady. Mnoho výrobců stačí svými maličkými novinkami vyhovět mnoha světům.

Superkompaktní karavany Teardrop, tedy tvaru slzy nebo kapky, jsou malé, ale nabízejí slušné zázemí také pro spánek. Můžete s nimi vyrazit po silnici, ale klidně i mimo zpevněné komunikace. Užijete si přírodu, svobodu a dobrodružství. Mezi právě takové minikaravany spadá Basoglu. Před lety to byl jeden z prvních Teardrop přívěsů na veletrhu, mezi prvními zastupoval třídu minikaravanů. Další zástupce třídy, prázdný váží 390 kilogramů a je dlouhý čtyři metry, Winzling patří k těm nejlehčím z lehkých. Jeho celková hmotnost 750 kilogramů je také docela skromná hodnota. Turecký výrobce ho koncipoval již s ohledem na elektromobily a tříkolky. Nádrž na vodu s objemem 45 litrů, baterie 60 Ah, kompresorový chladicí box na 35 litrů a plynový vařič v zadní kuchyni jsou v sériovém provedení k dispozici za zhruba 350 000 korun. Karavan Caretta mini (viz titulní foto) lze použít v rozšířené verzi s množstvím pomocných přídavných dílů, jako jsou náhradní kolo, tlumiče a střešní nosič, až přes přívod teplé vody, naftové topení, klimatizaci, systém ozvučení interiéru nebo přenosný flexibilní solární panel.

Také Miniatouring z Niederolmu nedaleko Mohuče je již delší dobu na startu mezi malými přívěsy pro kempování. U modelu pro rok 2022 se dá uvnitř v případě potřeby přestavět plocha k ležení na sestavu sedaček. Podvozek s brzdou a tlumiči zvládne povolenou rychlost až 100 km/hod. Kabina izolovaná extrudovanou pěnou má rozměr 3,5 krát 1,5 metru, přitom má plochu pro ležení o velikosti 2 krát 1,40 metru. Tento vůz je k dispozici za přibližně 330 000 korun. Dá se pořídit také s rozšířenou kuchyňskou částí, různými markýzami a střešním nosičem nebo střešním stanem.

Prostorný Formacamper z Lotyšska je naprostou novinkou. Poněkud hranatá konstrukce nástavby je zvenku opatřena jeden milimetr silným hliníkem, uvnitř pokrývá stěny překližka z březového dřeva. Konstruovat a stabilně ustavit stěny v provedení s tímto extrémním vzhledem to byla opravdu výzva. Takže tento vůz s polovinou tuny prázdné hmotnosti je více stabilní než skutečně lehký. Praktické je provedení průchodu mezi vnější kuchyní a obytným oddílem pro spánek. Baterie 80 Ah dodává proud pro stmívací červené nebo bílé diody LED, pro pět portů USB a také pro chladicí box, který ale znamená náklady navíc. Kromě toho je tento karavan vybaven střešním nosičem nad úložným boxem na oji, naftovým topením pro nevlídné dny a dále systémem ozvučení, senzorem oxidu uhličitého, ochrannou síťkou proti hmyzu, matracemi ze studené pěny, a ještě mnohým dalším. Cena ještě není stanovena.

Dva modely pro on-road i off-road ukázal Lifestyle Camper z Kyjeva. Vyrábí je na Ukrajině, a to i přes známé nepříjemné okolnosti. Karavan Steeldrop je nápadný svým kovově lesklým zevnějškem z nerezoceli, ještě více se lesknou pouze leštěné kryty nábojů kol. Masivní kování u vchodů, střešní nosič nebo víko zavazadlového prostoru, které otevírá kuchyň, naznačují, že ve stěnách bude více než jen něco málo překližky a izolační pěny. A právem – ve stěnách se skrývá italské dřevo pro stavbu lodí. Něco stabilnějšího se dá těžko najít. Plocha pro ležení má v této třídě obvyklých 2 krát 1,4 metru. Střešní okno, dvoje dveře s oknem, dvě skříně, rádio s portem USB a Bluetooth jsou již v sérii. Kuchyňská část je vybavená nerezovým dřezem, nádržemi pro 50 litrů čisté a 35 litrů odpadní vody, baterií 100 Ah, přípojkou plynu a přihrádkou na lahve s plynem a panelem k ovládání přívodu proudu a osvětlení. Sporák, měnič, chladicí box a kompresorová chladnička jsou vybavení za příplatek.

Varianta offroad X-line se dodává na větších kolech a se silnějším vnějším nátěrem v barvě, kterou si zákazník objedná. Také tady jsou střešní ližiny, markýza, vnější střešní stan pro větší prostor ke spánku a také kuchyňský stan se síťkou proti hmyzu nebo se stabilním ohřívačem. X-line je k mání od 380 000 korun, provedení Steeldrop je k dispozici za cenu od 360 000 korun.

Také turecká značka Saly Caravans má kromě kompaktního obytného přívěsu v nabídce také klasický Teardrop a kompaktní model pro obtížný terén. Jednoduchý Caradrop s výraznými hranami a s kuchyňským modulem, přístupným ze strany přes odklápěcí dvířka, váží pouze 400 kilogramů a přichází s cenou jen 215 000 korun. Zato je ale sériově dodávaný Caradrop dokonce bez kuchyně. Připraveny k bezproblémovému cestování a v podobném provedení jsou zde také verze za 330 000 korun. Minikaravan Mokan, rovněž pro terénní jízdu, je  postavený na vysokých kolech, díky nimž je potřeba u vstupu žebřík. Pravou stranu otevírají velké dveře a ty vytvoří kuchyňskou část docela dobrodružně přístupnou zvenku. Na vnitřní prostor se podíváme zleva dozadu – za dveřmi jsou skříně, dopředu navazuje lavice tvaru L. Vpravo je kuchyň s vařičem se dvěma hořáky, dřez k umývání nádobí a chladicí box. Na veletrhu předvedená dobře vybavená verze vyšla na 700 000 korun, cena prvních provedení je přitom zhruba 400 000 korun.

Modelem Carabinata Turci představují také běžný kompaktní obytný přívěs. Tento necelých pět metrů dlouhý a 2,16 metru široký velmi jednoduše vybavený karavan má vážit pouze 660 kilogramů. S vybavením kompresorovou namísto absorpční chladničky, kazetovou toaletou, baterií, rámovými okny, topením a markýzou stojí přibližně 500 000 korun.