Od roku 1962, kdy se v Essenu konal první Caravan Salon, prošel mezitím již v Düsseldorfu zdomácnělý největší světový veletrh mobilního využití volného času pozoruhodným vývojem.

Jaká je to historie? Na první Caravan Salon přišlo v roce 1962 řádných 34 500 návštěvníků, aby si na 15 000 čtverečních metrech prohlédli karavany a příslušenství od 61 vystavovatelů. V rekordním roce 2019 navštívilo Caravan Salon v Düsseldorfu více než 270 000 fanoušků karavaninku. Viděli karavany a obytné vozy, příslušenství, stany, mobilní domy i prezentace cestovních destinací, vše od 645 vystavovatelů z 31 zemí. To vše se nacházelo v 13 výstavních halách a na 214 000 čtverečních metrech volných výstavních ploch. Na těchto rekordních počtech je vidět velké nadšení ve společnosti pro karavanink.

START V ESSENU

Vůbec první Caravan Salon v roce 1962 trval jen pět dnů, do života byl uveden na přání průmyslu a obchodu jako jejich vlastní podzimní veletrh. Výstava DCC-Camping konaná na jaře, na které byly v Essenu karavany zastoupeny pouze jako jeden z vystavovaných artiklů mezi mnoha jinými, již rostoucí branži nedostačovala. Kromě toho výrobci a prodejci chtěli vystavovat a přijímat zakázky na podzim, tak aby mohli vozy dodávat včas na jaře na začátku nové sezóny. Názvem této nové akce se otcové Caravan Salonu inspirovali u jisté akce v Londýnském Earts Court, protože jejich nový veletrh měl být mezinárodní. Vlastními pořadateli byli Deutsche Camping-Club a Svaz německých dovozců a prodejců obytných vozů.

Odezva na nový veletrh byla tak dobrá, že již při druhém konání v roce 1963, které rovněž trvalo jen pět dní, to bylo považováno za největší evropský veletrh. Zastoupeny tady byly téměř všechny běžné evropské modely karavanů, celkově bylo k vidění kolem 250 karavanů a obytných vozů. V roce 1964 byla doba trvání veletrhu poprvé prodloužena na devět dnů, a v tom dva víkendy, a již při tomto třetím veletrhu byl zaznamenán značný počet zahraničních návštěvníků.

8. Internationaaler Caravan-Salon, 11. -19.10.1969, Foto: Peter Happel

V roce 1965 byl Caravan Salon ještě jednou zkrácen na pět dnů, od roku 1966 je otevřen vždy na devět dnů. Již při tomto čtvrtém konání byl obsazen celý tehdejší prostor výstaviště. Od roku 1966 byl spolupořadatelem veletrhu Svaz německých výrobců obytných vozů, od roku 1967 pak byl samostatným pořadatelem.

V následujících letech nadále rostl počet návštěvníků, také plocha byla rozšířena o další dvě haly. Nabídka příslušenství rostla, stále více vystavovatelů mělo velmi příjemně zdobené stánky, některé dokonce s prvními možnostmi zábavy a hraček pro děti. Tvar karavanů se dále vyvíjel od typického tvaru vajíčka, stával se protaženějším, uvnitř se elektrický přívod vody stal sériovým vybavením, kuchyňské části byly stále větší, vybavení komfortnější. Stále více modelů se mohlo pochlubit plným zaizolováním, zdvojenými okny a centrálním topením vhodným i pro zimní podmínky.

Při desátém Caravan Salonu v roce 1971 dosáhl počet návštěvníků poprvé 100 000, nadto byla poprvé poskytnuta osobní záštita, převzal ji spolkový ministr vnitra Genscher. V následujících letech se Caravan Salon vyznačoval dále rostoucím počtem vystavovatelů a návštěvníků, což bylo možné připsat především stále rostoucímu počtu obytných vozů. V roce 1972 obsadily tyto vozy s cenami od 10 000 do 100 000 marek již více než třetinu plochy. Jejich podíl nadále trvale rostl a při 17. Caravan Salonu v roce 1978 již byly v naprosté převaze…


Celý článek si můžete přečíst v zářijovém čísle časopisu Camping, Cars & Caravans (č. 5/2021):

  • Předplatné časopisu – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Digiport – ZDE
  • Elektronická verze časopisu na Alza Media – ZDE